Fernando Tavares

Fernando Tavares

terça-feira, 6 de agosto de 2019

Partimento


SANGUINETTI, Giorgio. The Realization of Partimenti: An Introduction. Journal Of Music Theory, [s.l.], v. 51, n. 1, p.51-83, 1 jan. 2007. Duke University Press. http://dx.doi.org/10.1215/00222909-2008-023.


A partimento is a linear guide for the improvisation of a keyboard piece. Partimenti were developed for the training of composers in the conservatories of Naples during the eighteenth century. They contain all the information needed for the realization of complete pieces of music, and their practice bestowed on practitioners a fluency in composition unparalleled since then. The Neapolitan masters usually recommended different stages of realization, from the simplest (con le sole consonanze) to highly elaborate textures. The rules for the realization of partimenti have survived in many sources, but they cover only the first stage of realization because the tech niques for more advanced realizations were transmitted orally. With the decadence and extinction of the living tradition, the realization of partimenti became a lost art. However, some principles for advanced realization may be inferred from the surviving written realizations, and from the analysis of the partimento in question. Relying on the foundation formed by the rules, and integrating them with these principles, the present article shows some examples of how a present-day musician can create a satisfying realization (SANGUINETTI, 2010, p. 51)

Um partimento é um guia linear para a improvisação de uma peça de teclado. Partimenti foram desenvolvidos para o treinamento de compositores nos conservatórios de Nápoles durante o século XVIII. Eles contêm todas as informações necessárias para a realização de peças completas de música, e sua prática conferiu aos profissionais uma fluência na composição inigualável desde então. Os mestres napolitanos geralmente recomendam diferentes estágios de realização, desde os mais simples (con le sole consonanze) até texturas altamente elaboradas. As regras para a realização dos partimenti sobreviveram em muitas fontes, mas elas cobrem apenas o primeiro estágio de realização, porque as técnicas para realizações mais avançadas foram transmitidas oralmente. Com a decadência e extinção da tradição viva, a realização de partimenti tornou-se uma arte perdida. No entanto, alguns princípios para a realização avançada podem ser inferidos das realizações escritas sobreviventes e da análise do partimento em questão. Baseando-se no fundamento formado pelas regras e integrando-as com esses princípios, o presente artigo mostra alguns exemplos de como um músico atual pode criar uma realização satisfatória.

Nenhum comentário: